Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016

«Εικονικές»…εκπτώσεις σε καταστήματα της Ξάνθης (;)

Περίοδος εκπτώσεων αυτή που διανύουμε και δεν είναι λίγοι εκείνοι οι καταναλωτές, που ίσως θα ήθελαν να αγοράσουν κάτι, αφήνοντας παράλληλα και κάποια χρήματα στα…ταμεία των καταστημάτων της Ξάνθης.
Ωστόσο, ένα μεγάλο ζήτημα που γεννάται είναι το κατά πόσο πραγματικές είναι οι εκπτώσεις που γίνονται, αφού σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας, μικρή μερίδα επαγγελματιών δεν αποκλείεται να κάνει «εικονικές» εκπτώσεις στα εμπορεύματα.
Πιο συγκεκριμένα υπήρξε ένα….«περιστατικό» που αφορούσε σε μια τσάντα (χ μάρκας) , η οποία κατά τη διάρκεια των εορτών, κόστιζε 92 ευρώ.
Έτσι ο…εν δυνάμει καταναλωτής, θέλοντας αφενός να αφήσει τα χρήματά του σε επαγγελματία της Ξάνθης και αφετέρου να αγοράσει την συγκεκριμένη τσάντα σε καλύτερη τιμή περίμενε τις εκπτώσεις.
Τώρα όμως, που ήρθε αυτή η περίοδος των εκπτώσεων, η τσάντα αυτή έχει αρχική τιμή 117 ευρώ….και τελική τιμή με την έκπτωση πάλι 92 ευρώ.
Κάτι που αποδεικνύει ότι κάποιοι επαγγελματίες και όχι όλοι, το τονίζουμε να γίνει αντιληπτό αυτό, «εκμεταλλεύονται» την περίοδο των εκπτώσεων, χωρίς βέβαια οι ίδιο να συμμετέχουν σε αυτές.Και βέβαια το ερώτημα που τίθεται είναι, γιατί επικρατεί συνεχώς μια…«γκρίνια» από μερικούς καταστηματάρχες, όταν οι ίδιοι δεν φροντίζουν να δώσουν πραγματικές ευκαιρίες στους καταναλωτές; 

«ΑΣΣΟΣ ΣΤΟ ΜΑΝΙΚΙ Η ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ…»
«Αν γίνονται τέτοια πράγματα, κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας» αναφέρει στην ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ευθύμης Μίλκογλου, επισημαίνοντας ότι «αυτό που λέω συνέχεια και θα συνεχίσω να λέω είναι ότι ο καταναλωτής κάνει έρευνα αγοράς και αυτό είναι ένας «άσσος» στο μανίκι του. Τους επαγγελματίες που δεν είναι σωστοί τους απωθεί το…σύστημα από μόνο του.»
«Η καλύτερη διαφήμιση, αλλά και η καλύτερη δυσφήμιση, γίνεται από στόμα σε στόμα. Όταν κάνεις τέτοια πράγματα, αν τα κάνεις τιμωρείσαι μόνος σου γιατί ειδικά η Ξάνθη, είναι μια μικρή πόλη και όλα μαθαίνονται» συνεχίζει ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «όταν υπάρχουν τέτοια φαινόμενα καλό είναι οι καταναλωτές να κάνουν τις καταγγελίες τους στο τμήμα εμπορίου, ειδικά αν έχουν στοιχεία. Έτσι θα υπάρξει και πλήρης συμμόρφωση από πλευράς αυτών των επαγγελματιών.
Βέβαια για να είμαστε ειλικρινείς, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η μεγαλύτερη μερίδα των επαγγελματιών της Ξάνθης, κάνει όντως πραγματικές εκπτώσεις «απορροφώντας» οι ίδιοι μάλιστα και τον ΦΠΑ και προσπαθώντας να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους «ζωντανές» στη δίνη της οικονομικής κρίσης.
Τώρα για εκείνους που προσπαθούν να….«βγάλουν» χρήματα, με τέτοιου είδους μέσα όπως για παράδειγμα, πιθανές «εικονικές» εκπτώσεις, την απάντηση θα την λάβουν από τους ίδιους τους καταναλωτές.

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που σε κάθε περίοδο, Συνήγορος του Καταναλωτή, Ινστιτούτα και σύλλογοι καταναλωτών, δημοσιοποιούν χρήσιμες συμβουλές τις οποίες όλοι μας θα πρέπει να ακολουθήσουμε κατά την διάρκεια των εκπτώσεων, προκειμένου να κάνουμε σωστές αγορές και να αφήσουμε τα χρήματά μας, στους άρτιους και σωστούς επαγγελματίες της περιοχής μας.
Μερικές απο αυτές είναι:

1. ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΕ ΣΥΝΕΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
► Αγοράζουμε έχοντας υπόψη τον οικογενειακό μας προϋπολογισμό και τις οικονομικές μας δυνατότητες. Kαταρτίζουμε λίστα με τα απαραίτητα είδη.
► Δεν αγοράζουμε υπό πίεση. Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως τις 29.2.2016, οπότε καλό είναι να κάνουμε έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών και ποιότητας, σε συνάρτηση, βέβαια, με τις ανάγκες μας.
►Στην περίπτωση της αγοράς με πίστωση (πιστωτική κάρτα με δόσεις ή καταναλωτικό δάνειο), ελέγχουμε προσεκτικά τους επιμέρους όρους και λαμβάνουμε υπόψη τις χρεώσεις που συνεπάγεται και, κυρίως, τους τόκους, τον αριθμό των δόσεων κλπ. σε σχέση με το οικογενειακό μας εισόδημα.

2. ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΓΙΔΕΣ
►Ελέγχουμε προσεκτικά τα προϊόντα που αγοράζουμε, ώστε να μην είναι ελαττωματικά, δεύτερης διαλογής κλπ.. Σε περίπτωση που ένα προϊόν είναι ελαττωματικό, μπορούμε να ζητήσουμε από το κατάστημα επισκευή ή αντικατάσταση ή επιστροφή χρημάτων. Αυτό δεν ισχύει, αν η ελκυστική τιμή του προϊόντος οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικό και υπάρχει σχετική ενημέρωσή μας.
►Συγκρίνουμε τις τιμές των προϊόντων και δεν παρασυρόμαστε από την τυχόν χαμηλή τιμή κάποιου μεμονωμένου προϊόντος του καταστήματος (προϊόν – κράχτης) ή από υψηλά ποσοστά εκπτώσεων που αναγράφονται γενικώς και αορίστως στις βιτρίνες και δεν αφορούν το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει.
►Κρατάμε πάντοτε την απόδειξη αγοράς: Θα τη χρειαστούμε στην περίπτωση που το προϊόν αποδειχθεί ελαττωματικό ή ως απόδειξη για την εγγύηση.
►Επισκεπτόμαστε, αν είναι δυνατόν, τα καταστήματα πριν από τις εκπτώσεις και εντοπίζουμε τα προϊόντα που μας ενδιαφέρουν, ώστε να ελέγξουμε αν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές και σε τι ποσοστό.
►Ρωτάμε για την πολιτική του καταστήματος για τυχόν αλλαγές, ώστε να μη βρεθούμε προ εκπλήξεως. Συνήθως στις προσφορές τα καταστήματα δεν κάνουν αλλαγές.

3. ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ
► Οι πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές είναι παράνομες. Αποτελούν μορφή παραπλάνησης του καταναλωτή και, ως εκ τούτου, απαγορεύονται.
► Το κατάστημα υποχρεούται, σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες, να αναγράφει σε όλα τα πωλούμενα είδη τόσο την τιμή πριν όσο και τιμή μετά την έκπτωση ή και το ποσοστό της έκπτωσης, στο ίδιο καρτελάκι, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να κάνει τη σύγκριση. Δεν αρκεί η αναγραφή ενός γενικού ποσοστού έκπτωσης στη βιτρίνα του καταστήματος. Το ίδιο ισχύει και για τις προσφορές.
► Ειδικά για τα καταστήματα stock ή outlet, πρέπει να αναγράφονται, για λόγους σαφήνειας και διαφάνειας, τρεις τιμές: η αρχική, η τιμή του stock ή του outlet και, με έντονη γραφή, η τελική τιμή της έκπτωσης.
► Οι προσφορές διαφέρουν από τις εκπτώσεις: Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της εποχής (σαιζόν), που προσφέρονται σε χαμηλότερη τιμή λόγω τέλους εποχής. Οι προσφορές μπορούν να γίνονται σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από την περίοδο των εκπτώσεων, και αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα ή προϊόντα ορισμένης κατηγορίας, συνήθως προηγούμενων σαιζόν και, άρα, με πιο μειωμένες τιμές. Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
► Αν τη μειωμένη τιμή τη δικαιούται συγκεκριμένη μόνο κατηγορία καταναλωτών, π.χ. οι κάτοχοι κάρτας πελάτη του καταστήματος, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται καθαρά δίπλα από την τιμή.
► Αν η υψηλή έκπτωση ισχύει μόνο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, π.χ. μόνο για ρούχα ή παπούτσια συγκεκριμένου μεγέθους ή χρώματος, τότε θα πρέπει αυτό να αναφέρεται σαφώς π.χ. το “προϊόν είναι διαθέσιμο και σε άλλα μεγέθη ή χρώματα αλλά χωρίς έκπτωση”.
► Ο έμπορος υποχρεούται και κατά τις εκπτώσεις να ενημερώνει τον αγοραστή για την ποιότητα και την προέλευση του προϊόντος και να του δίνει κάθε σχετική πληροφορία, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής διάρκειας ζωής του.
► Οι οδηγίες χρήσης και η εγγύηση των προϊόντων πρέπει να είναι στην ελληνική γλώσσα.
► Τα δικαιώματα του καταναλωτή (επισκευής, αντικατάστασης ή υπαναχώρησης), σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος ή έλλειψης συμφωνημένης ιδιότητας ισχύουν και στην περίοδο των εκπτώσεων.
► Σε περίπτωση αλλαγής του προϊόντος κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και εφόσον δεν είναι ελαττωματικό, η αποτίμησή του γίνεται στην τρέχουσα, δηλαδή στη μειωμένη τιμή.

4. ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ
► Για παραπλανητικές πρακτικές και πλασματικές ή ανακριβείς κατά το ποσοστό εκπτώσεις αρμόδια είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης καταναλωτών 1520), η οποία επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα.
► Για προβλήματα μετά από συναλλαγή μας με προμηθευτή που εδρεύει στην Ελλάδα υποβάλλουμε αναφορά στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή».
► Για συμβουλές και βοήθεια αναφορικά με συναλλαγή μας με προμηθευτή που εδρεύει εκτός Ελλάδας αλλά εντός κράτους– μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας και της Ισλανδίας απευθυνόμαστε στο
Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδος.