Δευτέρα 15 Ιουνίου 2015

Διχάζει πολιτικούς και φορείς η νέα κυκλοφοριακή μελέτη[




Μπορεί η Β Φάση της Κυκλοφοριακής Μελέτης για την Ξάνθη να παρουσιάστηκε το πρωί της περασμένης Τρίτης,  στους εκπροσώπους των επαγγελματικών και άλλων φορέων που εμπλέκονται με την πόλη, ωστόσο αυτή η μελέτη προκάλεσε και ποικίλα σχόλια από πλευράς των δημοτικών παρατάξεων.
Κατά αρχήν να σημειώσουμε ότι στην κυκλοφοριακή μελέτη, αποτυπώνονται πλέον οριστικά και υλοποιούνται οι πολιτικές αποφάσεις του Δήμου σε σχέση με τις γενικές αρχές και τα σενάρια που είχαν παρουσιαστεί στην πρώτη φάση της.
Μεταξύ άλλων στην δεύτερη φάση, προβλέπεται η δημιουργία δρόμου ήπιας κυκλοφορίας αντί για πεζόδρομο στην 28ης Οκτωβρίου, ενώ οι κύριες αρχές αυτής είναι η προώθηση μιας βιώσιμης κυκλοφορίας με περισσότερους πεζόδρομους και ποδηλατοδρόμια και λιγότερα οχήματα, η κατάργηση των διασταυρώσεων με φανάρια με κυκλικούς κόμβους, η ιδιαίτερη μέριμνα για τα σχολικά συγκροτήματα με δακτυλίους γύρω από αυτά, η δημιουργία ποδηλατοδρόμου κατά μήκος της 28ης Οκτωβρίου, αντιδρόμηση της οδού Τσιμισκή και η σύνδεση της με άλλες οδούς.
Πέρα από όλα τα παραπάνω η μελέτη περιλαμβάνει και την διάνοιξη δρόμου μπροστά από το Επιμελητήριο αλλά και την πρόθεση δημιουργίας διαχωριστικών λωρίδων σε δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας.
Εκτός των άλλων, προβλέπεται και η απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων, με εξαιρέσεις πάντα βέβαια, για τους μόνιμους κατοίκους.
Τι λένε όμως οι επικεφαλής των Δημοτικών παρατάξεων της Ξάνθης, σχετικά με αυτήν την μελέτη;

ΜΕΛΕΤΕΣ «A LA CARTE» ΔΕΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ

«Μελέτες «a la carte» δεν γίνονται. Το έχω πει πολλές φορές και στο Δημοτικό Συμβούλιο» αναφέρει ο επικεφαλής της παράταξης «Συμμετέχω» Δημήτρης Μπένης επισημαίνοντας ότι «επικρατεί το φαινόμενο οι μελετητές να παρουσιάζουν κάτι και αυτό κάποιοι άνθρωπο, χωρίς την απαραίτητη γνώση, να λένε ότι το θέλουν αλλιώς.»
«Μένει να το δούμε στην πράξη. Θα γίνουν σίγουρα πειραματισμοί, αλλά η δική μου γνώμη είναι ότι το κέντρο πρέπει να είναι πεζοδρομημένο και όλα αυτά τα ημίμετρα περί ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων τα ακούω εκ του περισσού» συνεχίζει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «επειδή αν και δεν θεωρώ τον εαυτό μου ειδικό, αυτό που είχε παρουσιαστεί, δεν είναι αυτό που παρουσιάστηκε τώρα.»
«Το βασικό για εμένα κομμάτι είναι το πεζοδρομημένο κέντρο. Κατά τα άλλα αυτοί που αποφασίζουν, ας έχουν και την ευθύνη» τονίζει ο κ. Μπένης, σημειώνοντας ότι «είμαι επιφυλακτικός και θέλω να δω στο τέλος τι θα γίνει, γιατί το δεύτερο στάδιο, της μελέτης, έχει τροποποιηθεί τρείς και τέσσερις φορές.»


ΜΕΝΟΥΝ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΤΟΥΝ

«Αυτό είναι μια ενδιάμεση φάση και όχι το τελικό αποτέλεσμα απέναντι στο οποίο μπορούμε να έχουμε όλες τις εκτιμήσεις» αναφέρει από την πλευρά του για την κυκλοφοριακή αυτή μελέτη,  ο επικεφαλής της παράταξης «Πολίτες για την Ξάνθη», Νίκος Ανταμπούφης, επισημαίνοντας ότι «από τεχνικής άποψης, δεν υπάρχουν προβλήματα. Εκείνο για το οποίο ωστόσο δεν πείστηκα είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν παρεμβάσεις στο υπάρχον σχέδιο της ενοποίησης των χώρων στην κεντρική πλατεία και η ιδέα για σύνδεση του κεντρικού δρόμου με εκείνον πίσω από το Δημαρχείο. Δεν είναι πειστική η πρόταση αυτή. Μένουν και άλλες παράμετροι οι οποίες πρέπει να εξεταστούν.»
«Γενικά μιλώντας η ανάγκη της κυκλοφοριακής αυτής μελέτης, η συνολική εξέλιξή της είναι θετική όπως θετικό ήταν και το βήμα της δημόσιας διαβούλευσης και ενημέρωσης των Ξανθιωτών» συνεχίζει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «η μελέτη αυτή είναι πολύ σημαντική και για την Παλιά Πόλη, μιας και αποτελεί προϋπόθεση για συνολική διευθέτηση των προβλημάτων λόγω της κυκλοφορίας των οχημάτων στην περιοχή.»
«Πιστεύουμε ότι για το ζήτημα αυτό πρέπει να υπάρχει κατεύθυνση απαγόρευσης των οχημάτων με εξαιρέσεις βέβαια πάντα, στην περιοχή» τονίζει ο κ. Ανταμπούφης, σημειώνοντας ότι «γενικά η πρώτη εκτίμηση είναι θετική.»

ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΒΟΥΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ


«Η κυκλοφοριακή μελέτη γίνεται κατά παραγγελία της βούλησης του νέου Δημάρχου, ο οποίος θεωρεί εαυτόν ειδήμονα στο σχεδιασμό των συγκοινωνιακών λύσεων» αναφέρει ο επικεφαλής της παράταξης «Ενωτική Πρωτοβουλία» Σωτήρης Τσιακίρογλου, επισημαίνοντας ότι «επειδή συμμετείχα στην προηγούμενη επιτροπή, η μελετητική ομάδα, πήρε κάποιες αποφάσεις και έκανε κάποια σχέδια, αλλά δυστυχώς η αλλαγή του Δημάρχου είχε σαν αποτέλεσμα να αλλάξει άρδην η μελέτη. Για αυτό λέω ότι έγινε κατά παραγγελία του νέου Δημάρχου, διότι έτσι ήθελε αυτός.»
«Δρόμοι που χαρακτηρίστηκαν πεζόδρομοι, τώρα μετατρέπονται σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, πράγμα το οποίο θεωρώ ότι ουσιαστικά δεν αλλάζει απολύτως τίποτε στο ήδη προβληματικό τοπίο και σκηνικό του κυκλοφοριακού» συνεχίζει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «οι θέσεις για την Παλιά Πόλη, ήταν τελείως άκαιρες και ουσιαστικά τινάζουν στον…αέρα, όλο αυτό το καλό που πάει να γίνει για την Παλιά Πόλη.»
«Δυστυχώς, επειδή ο Δήμαρχος θέλει να … «μικροεξυπηρετήσει» τέσσερις-πέντε δημότες, πάλι το κυκλοφοριακό της Παλιάς Πόλης θα στρεβλώσει και δεν θα λειτουργήσει ουσιαστικά, όπως πρέπει να λειτουργήσει» υπογραμμίζει ο κ. Τσιακίρογλου, σημειώνοντας ότι «εν κατακλείδι, ο Δήμαρχος οφείλει να δώσει πολιτικό στίγμα και την κατεύθυνση στην οποία θέλουμε να «πάει» η πόλη και να αφήσουμε τους μελετητές, απρόσκοπτα να κάνουν τη δουλειά τους. Δυστυχώς, εδώ δεν συμβαίνουν αυτά.»

ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΜΕΛΕΤΗΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

«Από ότι φαίνεται το μεγάλο μέρος της μελέτης έχει προχωρήσει και αναμένονται λίγες μόνο παρεμβάσεις, οι οποίες αφορούν τα προβλήματα που έχουν μικρές ομάδες της πόλης, παρά το γενικό ζήτημα» αναφέρει από την πλευρά του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Γιώργος Κολάρος, επισημαίνοντας ότι «υπάρχουν κάποια κρίσιμα σημεία που πρέπει να ξανασυζητηθούν παρόλο που όλα φαίνονται τελειωμένα, όπως για παράδειγμα η οδός 12 Αποστόλων, που δεν μπορεί να πάψει να είναι δρόμος, μέχρι ένα σημείο και όπου απλές παρεμβάσεις στη σηματοδότηση, θα λύσουν το πρόβλημα των ατυχημάτων.»
«Ένα ακόμη ζήτημα είναι ότι οι μελετητές δεν έχουν υποδείξει συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης, γιατί αυτή η πρόταση αφαιρεί επί της ουσίας 980 περίπου θέσεις παρκινγκ, ένας αριθμός τεράστιος για μια πόλη σαν την Ξάνθη, ενώ δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις στάθμευσης» συνεχίζει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «τα επιμέρους θέματα έχουν να κάνουν με ομάδες και αφορούν για παράδειγμα στους ποδηλατόδρομους, όπου η άποψη δεν είναι ολοκληρωμένη. Είναι σωστά όσα λένε αλλά το θέμα είναι που τα λένε. «Χύμα» ποδηλατόδρομοι δεν είναι ποδηλατόδρομοι.»
Μάλιστα όπως τονίζει «το Πανεπιστήμιο έχει μια πρόταση για τα ποδήλατα και για άλλα ζητήματα, αλλά χρειάζεται πίεση. Είναι σε καλό επίπεδο η μελέτη, αλλά είναι λίγος ο καιρός. Χρειάζονται συγκεκριμένες αλλαγές αλλά με συγκεκριμένες μετρήσεις και θεωρώ ότι ο χρόνος δεν θα τους «φτάσει» και αυτό είναι κακό για την πόλη.»
«Το πλεονέκτημα της Β φάσης, είναι ότι έχει συμπεριληφθεί και η Παλιά Πόλη στην μελέτη, αλλά αυτό είναι από μόνο του ένα ζήτημα, γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός, για το τι ακριβώς θέλουμε σε εκείνη την περιοχή» αναφέρει ο κ. Κολάρος, σημειώνοντας ότι «πρέπει να ετοιμαστεί όλο το σχέδιο και έπειτα να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις. Όχι αποσπασματικά, γιατί χρειάζονται και μελετημένες και δύσκολες αλλαγές, όπως η διάνοιξη της οδού Τσιμισκή, η οποία δεν είναι απλώς μια δουλειά στο…χαρτί.»

ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΩΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ


«Η κυκλοφοριακή μελέτη είναι μια σύνθετη μελέτη. Αντιμετωπίζει πολλά ζητήματα που δημιουργούνται σε μια πόλη» αναφέρει ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας του Παραρτήματος Θράκης Αργύρης Πλέσιας, επισημαίνοντας ότι «το ζήτημα των φόρτων για παράδειγμα είναι ένα πολύ μικρό κομμάτι από τα συνολικά θέματα που αναπτύσσονται στην πόλη.»
«Ένα κρίσιμο κριτήριο, είναι τα ατυχήματα. Στην μελέτη καταγράφηκαν οι άξονες στους οποίους συναντάμε πολλά από αυτά., όπως για παράδειγμα η οδός 40 Εκκλησιών και η οδός 12 Αποστόλων και άλλες» συνεχίζει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «βασικό και κρίσιμο στοιχείο για μια μελέτη, είναι να μπορείς να σχεδιάζεις με στοιχεία βιώσιμης αστικής κινητικότητας, δηλαδή πόλεις με βάση τον άνθρωπο και όχι το αυτοκίνητο. Πόλεις που θα τον στρέφουν στο να χρησιμοποιήσει μη μηχανικά μέσα μετακίνησης. Αυτά είναι στοιχεία σύγχρονου σχεδιασμού προς την κατεύθυνση αυτή.»
«Ένα ακόμη κριτήριο, για μια συγκοινωνιακή και κυκλοφοριακή μελέτη, είναι οι σχολικοί δακτύλιοι και πως αυτοί προσεγγίζονται από παιδιά και γονείς, προκειμένου κατά τη διέλευση ενός δρόμου, να αποφευχθούν τα ατυχήματα» τονίζει ο κ. Πλέσιας, σημειώνοντας ότι «όλα τα παραπάνω αντιμετωπίστηκαν ως προτάσεις στην Α΄ φάση της μελέτης και παρουσιάστηκαν στα διάφορα όργανα του Δήμου, πήραμε τις παρατηρήσεις από τις διάφορες επιτροπές, γίνανε οι όποιες συμπληρώσεις και έπειτα από δυο χρόνια, βγήκε η απόφαση της έγκρισης της Α΄ φάσης και τώρα η Β΄ φάση, έρχεται να μελετήσει την λεπτομέρεια.»

«Δεν αλλάζει η φιλοσοφία, περνάμε απλά σε λεπτομερέστερο επίπεδο σχεδιασμού, σύμφωνα με τις αποφάσεις που πήρε ο Δήμος» αναφέρει ο κ. Πλέσιας, επισημαίνοντας ότι «ουσιαστικά μελετάμε λεπτομερειακά ορισμένα πράγματα που είχαμε καταγράψει και είχαμε διατυπώσει εναλλακτικές προτάσεις, ενώ αναφορικά με την επιτροπή παρακολούθησης της μελέτης, αυτή επανασυγκροτήθηκε και έτσι την περασμένη εβδομάδα, τα μέλη αυτής, μαζί με όλους τους παραβρισκόμενους, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια παρουσίαση-σύνδεση με τα προηγούμενα.»